Sandacz – przepyszna ryba z rodziny okoniowatych

Sandacz – przepyszna ryba z rodziny okoniowatych

Lekarze coraz częściej ostrzegają nas przed negatywnym wpływem czerwonego mięsa na nasz organizm. Jako substytut mięsa wskazują ryby i zaznaczają, że dieta śródziemnomorska, bogata właśnie w ryby oraz warzywa, jest dla nas najzdrowsza. Ryby są cennym źródłem białka i kwasów tłuszczowych omega-3. Wdrożenie ich w codzienną dietę sprawia, że możemy niemalże całkowicie zrezygnować z mięsa. Regularne jedzenie ryb może zmniejszyć ryzyko udaru, zawału i chorób serca. Ponadto, osoby które jedzą więcej ryb, mają wolniejszy spadek funkcji umysłowych, a także dłużej mogą cieszyć się dobrym wzrokiem i pamięcią oraz lepszym samopoczuciem. Przygotowanie potraw, które bazują na rybach nie jest wcale trudne, a w internecie znajdziemy mnóstwo przepisów, w jaki sposób je przyrządzić. W dobrych, ekologicznych sklepach, które mają sprawdzonych dostawców możemy znaleźć ryby, które hodowane są w odpowiednich warunkach i pozbawione są zanieczyszczeń, dioksyn i antybiotyków. Wybór ryb jest bardzo szeroki-w polskich sklepach odnajdziemy ich wiele gatunków, na przykład: łososia, karpia, dorsza, sandacza, okonia, tuńczyka, pstrąga czy makrelę, a także wiele wiele innych. Aby w pełni wykorzystać dobroczynne właściwości ryb, zaleca się ich jedzenie raz-dwa razy w tygodniu.

Sandacz – podstawowe informacje

Sandacz to ryba pochodząca z rodziny okoniowatych. Ma wydłużone ciało, lekko spłaszczone po bokach. Może osiągnąć 130 centymetrów długości i nawet 15 kilogramów wagi. Ryba ta występuje w całej Europie i południowej Anglii. Spotkać ją można w jeziorach, zbiornikach zaporowych i rzekach. Preferuje głęboką i mętną wodę. Ryba ta jest doskonałym źródłem selenu, a także witamin D i B12. Selen poprawia odporność organizmu, a ponadto chroni krwinki czerwone przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Wysoka zawartość witaminy B12, która to odpowiedzialna jest za produkcję czerwonych krwinek, jest w stanie pokryć dzienne zapotrzebowanie aż w 80 procentach (jej niedobór odpowiada za niedokrwistość).

Sandacz w diecie

Przygotowanie sandacza nie powinno przysporzyć większych problemów-w internecie odnaleźć można wiele szczegółowych przepisów, które pozwolą nam cieszyć się smakiem tej pysznej ryby. Najzdrowszą opcją jest upieczenie sandacza w piekarniku-na przykład z talarkami ziemniaczanymi, czy też z ryżem. Sandacz doskonale będzie smakował także ugotowany, czy podany w formie zupy rybnej. Należy pamiętać, że powinno się jednak unikać jedzenia wszelkich potraw, w tym także ryb w postaci smażonej.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez valeria_aksakova - pl.freepik.com